Gedeeltelijke heropening
Interviews omtrent de gedeeltelijke heropening van de school en hoe men deze heeft ervaren
Alexandre Philippot, baliemedewerker
Hoe verloopt de verwelkoming?
“Door middel van de wekelijkse reservatie van de klassen hebben we een controleerbaar aantal mensen op de campus. Dankzij een duidelijke signalisatie vermijdt men dat mensen zich kruisen. De afstand tussen studenten wordt bewaard door onder andere een verschillende route aan te duiden als men de school wilt betreden of verlaten, in de vorm van een eenrichtingsverkeer."
Welke maatregelen omtrent hygiëne worden gehandhaafd?
“De aanzet naar een regelmatige handhygiëne is prominent aanwezig. Er zijn meerdere handgels aan de muren van de school vastgezet. Daarbovenop krijgt elke student een persoonlijk busje handgel die men terug afgeeft bij het verlaten van de school. Als de student geen mondmasker heeft geven we er een. De lokalen worden na elke studieblok van drie uur gekuist.”
Alexander Declercq (MA2 Piano, Belgische student)
Hoe is het om weer op school te zijn?
“De school heeft er nog nooit zo netjes uitgezien! Er is veel ontsmettingsmateriaal ter beschikking. Bovendien kom je niet veel mensen tegen dankzij het planmatig aanvragen van je studeertijd. De sfeer is wel wat bizar, het lijkt een andere school in hetzelfde gebouw. Ook ben ik in mijn vijf jarige studie tijd aan het KCB nog nooit twee maanden niet binnen geweest in onze school, zelfs niet tijdens de zomervakantie! Daardoor voelt het toch wat vreemd om terug te zijn.”
Hoe is het om weer les te volgen en te kunnen oefenen binnen de school?
“Het is tof en motiverend om weer in het gebouw te zijn! Wanneer ik les volg ben ik veel productiever, het samen spelen met medestudenten (rekening houdend met social distancing) is heel fijn.”
Als Master 2 gaan jouw eindexamens door, hoe voel je je daarbij?
“Ik ben opgelucht dat mijn laatste jaar examen doorgaat! Ik besef dat dit organisatorisch voor de school een hele uitdaging is. De meeste Conservatoria sluiten het jaar af met een permanente evaluatie, onze school beslist dat de Masters hun examens wel afleggen, dit motiveert mij enorm. Ik ben heel blij dat ik mijn vijf jaar lange studietijd op een relatieve normale manier kan afronden. Wel jammer dat mijn recital niet voor een live publiek doorgaat. Nadat ik mijn Master diploma van het Koninklijk Conservatorium Brussel op zak heb, waag ik mijn kans om verder te studeren aan het Conservatorium van Keulen, Berlijn of Hamburg.”
Hoe was het voor jou als muzikant tijdens de quarantaine?
“Als piano student was het moeilijk om een repetitieruimte te vinden in Brussel. Ik vroeg rond aan pianowinkels en muziekscholen maar tevergeefs. Dan ben ik teruggekeerd naar Brugge, waar ik oorspronkelijk vandaan kom, en heb ik daar gelukkig toch een pianowinkel gevonden die mij toeliet elke dag op de beste piano’s te oefenen. Tegen mijn verwachtingen in went het spelen met een mondmasker, als je ten minste een goede hebt.”
Irene Monari (MA2 trompet, Italiaanse studente)
Hoe is het om weer op school te zijn?
“De organisatie van de school is uitstekend. Er is veel aandacht geschonken aan de handgels en signalisatie, iedereen draagt een mondmasker en ik vind het heel slim en hygiënisch dat er geen sleutels meer worden verdeeld, alle lokalen zijn open. Maar je kan natuurlijk enkel binnen na reservatie. Ik heb een hele emotionele en intense band met onze school, ik overdrijf niet wanneer ik het mijn thuis noem. Als buitenlandse studente (die ook nog eens een luid instrument bespeelt) spendeer ik normaal gesproken het meeste van mijn tijd tussen de vertrouwde muren van de school, waar ik de laatste drie jaar zoveel ben gegroeid en waar ik het meest heb bijgeleerd. Het was wel vreemd om de school zo leeg te aanschouwen en tegelijk ontzettend vertrouwd om het gebouw en de mensen die het draaiend houden weer te kunnen zien. En een kort babbeltje te slaan met onze mondmaskers aan!”
Hoe is het om weer les te volgen en te kunnen oefenen binnen de school?
“Ik mag van geluk spreken dat ik weer naar school mag, dit was daadwerkelijk een zalige gebeurtenis. Want wanneer je thuis studeert is het moeilijker om te focussen (de buren, de kotgenoten, de andere prikkels). Op school ben je in een veilige omgeving waar je ruimte hebt om jezelf uit te drukken, te experimenteren, kortom je vrij te voelen. Waar ik ook erg naar heb verlangd is de routine. Ik kan mezelf weer vinden als musicus, zelfs het stappen met mijn instrument op mijn rug voelt heerlijk aan! Ik ben heel gelukkig dat ik weer kan oefenen op een productieve manier, ik ga naar school met een doel. Het is alsof mijn leven weer wat levendiger is geworden."
Wil je nog iets kwijt?
"Ik ben een student die uitzonderlijke hulp nodig had tijdens corona tijden, de school heeft hiermee rekening gehouden en een oplossing gezocht. Ik mocht al een week vroeger de school betreden om zo mijn geweldig instrument te kunnen bespelen: Trompet!"
Tzvetana Gigova, (Pianobegeleidster, 8 jaar op onze school)
Hoe is het om weer op school te zijn?
“Ik ben heel blij om terug te zijn en de collega’s en de studenten weer te zien. De reorganisatie van de school vind ik niet zo vreemd, we leven al meer dan twee maanden met reguleringen zoals mondmaskers, handgels, social distancing,… Iedereen werkt ook mee omdat niemand de situatie nog moeilijker wilt maken dan die al is.”
Hoe is het om studenten weer te kunnen begeleiden?
“De organisatie en samenwerking verloopt vlot en er is meer dan voldoende ruimte voorzien om op een veilige manier te werken. De samenwerking met collega’s is niet zo anders dan anders, wel moeten we vaak lachen door de mondmaskers. Het is best een grappig zicht en niet altijd gemakkelijk om elkaar te verstaan, vooral met zoveel anderstaligen bij elkaar. Veel studenten zijn in hun eigen land gebleven, momenteel heb ik twee studenten die ik begeleid."
Hoe heb jij deze quarantaine ervaren?
"Ik voel me vereerd dat ik terug mag komen werken en weet hoeveel geluk ik heb in deze tijden van crisis, vooral omdat in zoveel andere instellingen werken niet mogelijk is. Deze tijden hebben de vorm van streaming laten boomen, deze was al gebruikelijk in de culturele sector maar nu heeft het een exponentiële groei gekregen. Het is een aanpassing maar het lukt zeker. Ik hoop dat vanaf september het leven op onze school weer normaal zal verlopen, net zoals voor coronatijden. We houden er de positieve en goede moed in, alles waait over, ook tegenslagen."