Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten KCB 2023
bachelor of master in de Kunsten

Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten

Opleidingsfolder

What can you expect

Impression

Voor wie?

Heb je al een diploma in de kunsten op zak?

Wil jij jouw liefde voor de kunsten doorgeven?

Dan kan je starten aan een Verkorte Educatieve Opleiding in de Kunsten aan het Koninklijk Conservatorium Brussel en het RITCS. De Schools of Arts van de Erasmushogeschool Brussel slaan de handen in elkaar om jou op te leiden tot een gepassioneerde kunstenaar-leraar!  

De Educatieve opleidingen zijn er voor elke kunstenaar die een bevlogen keuze wil maken om als kunstenaar-leraar aan de slag te gaan en die vanuit een persoonlijk engagement de eigen artistieke kennis wil vertalen naar de samenleving via het onderwijs, community-art, educatief werk of sociaal-artistiek werk.

Kwaliteitsvol onderwijs

Erasmushogeschool Brussel streeft kwaliteitsvol onderwijs na en ontwikkelt haar opleidingen voortdurend om te voldoen aan (inter-)nationale kwaliteitskenmerken. EhB zet maximaal in op het ontwikkelen van een kwaliteitscultuur en hanteert haar eigen kwaliteitsregie als fundament voor kwaliteitsvol onderwijs.

Verschillende instrumenten garanderen het versterken en borgen van de onderwijskwaliteit van deze opleiding:

De website opleiding in cijfers van de Vlaamse overheid geeft informatie over het profiel van deze opleiding zoals wie deze opleiding volgt, hoelang studenten erover doen om hun diploma te behalen, etc.

Lees meer over de kwaliteitsborging binnen EhB.

Na je opleiding

Als kunstenaar-leraar kan je na je opleiding aan de slag in: het deeltijds en secundair kunstonderwijs, het volwassenonderwijs, het hoger onderwijs en de sociaal-artistieke en kunst-educatieve sector.

Daarnaast is het ook mogelijk om je te profileren als adviseur of beleidsmaker bij culturele instellingen of overheden. Dit niet alleen in dienstverband maar ook als zelfstandig ondernemer.

Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten KCB & RITCS

Vakken

Het curriculum bestaat telkens uit drie deeltrajecten die je in overleg gezamenlijk of gespreid kan opnemen, aangepast aan jouw artistieke- en onderwijsactiviteiten:  

Ontdek het volledige programma

Verkorte Educatieve Master Muziek

Afstudeerrichting instrument en zang of jazz (specialisatie instrument/zang)ECTS
DEELTRAJECT 1: LIEFHEBBER 
Artistieke leeromgevingen12
Domeinoverschrijdende vakdidactiek Kunsten 13
Algemene vakdidactiek Muziek 3
Specifieke vakdidactiek instrument/zang 13
Specifieke vakdidactiek groepsmusiceren 13
DEELTRAJECT 2: MAATSCHAPPIJ 
Kunstparticipatie en diversiteit5
Domeinoverschrijdende vakdidactiek Kunsten 2: project4
DEELTRAJECT 3: TRADITIE & VERNIEUWING 
Kunst & onderwijs3
Domeinoverschrijdende vakdidactiek Kunsten 33
Algemene vakdidactiek Muziek3
Specifieke vakdidactiek instrument/zang 26
Specifieke vakdidactiek groepsmusiceren 23
DEELTRAJECT 4: INTEGRATIE ARTISTIEK PEDAGOGISCH ONDERZOEK 
Artistiek pedagogisch onderzoek: masterproef9
Totaal 60
Afstudeerrichting muziekschriftuur of compositie of jazz (specialisatie compositie/arranging)ECTS
DEELTRAJECT 1: LIEFHEBBER 
Artistieke leeromgevingen12
Domeinoverschrijdende vakdidactiek Kunsten 13
Algemene vakdidactiek Muziek 3
Specifieke vakdidactiek creatie 13
Specifieke vakdidactiek groepsmusiceren 13
DEELTRAJECT 2: MAATSCHAPPIJ 
Kunstparticipatie en diversiteit5
Domeinoverschrijdende vakdidactiek Kunsten 2: project4
DEELTRAJECT 3: TRADITIE & VERNIEUWING 
Kunst & onderwijs3
Domeinoverschrijdende vakdidactiek Kunsten 33
Algemene vakdidactiek Muziek3
Specifieke vakdidactiek creatie 26
Specifieke vakdidactiek groepsmusiceren 23
DEELTRAJECT 4: INTEGRATIE ARTISTIEK PEDAGOGISCH ONDERZOEK 
Artistiek pedagogisch onderzoek: masterproef9
Totaal 60
Afstudeerrichting directieECTS
DEELTRAJECT 1: LIEFHEBBER 
Artistieke leeromgevingen12
Domeinoverschrijdende vakdidactiek Kunsten 13
Algemene vakdidactiek Muziek 3
Specifieke vakdidactiek directie 13
Specifieke vakdidactiek groepsmusiceren 13
DEELTRAJECT 2: MAATSCHAPPIJ 
Kunstparticipatie en diversiteit5
Domeinoverschrijdende vakdidactiek Kunsten 2: project4
DEELTRAJECT 3: TRADITIE & VERNIEUWING 
Kunst & onderwijs3
Domeinoverschrijdende vakdidactiek Kunsten 33
Algemene vakdidactiek Muziek3
Specifieke vakdidactiek directie 26
Specifieke vakdidactiek groepsmusiceren 23
DEELTRAJECT 4: INTEGRATIE ARTISTIEK PEDAGOGISCH ONDERZOEK 
Artistiek pedagogisch onderzoek: masterproef9
Totaal 60
Educatieve Opleidingen in de Kunsten KCB & RITCS 2023

CURRICULUM Verkorte Educatieve Bachelor Musical

Afstudeerrichting MusicalECTS
DEELTRAJECT 1: LIEFHEBBER 
Artistieke leeromgevingen14
Domeinoverschrijdende vakdidactiek 13
Algemene vakdidactiek Musical 13

Specifieke vakdidactiek Musical 1:

  • Module ZANG
  • Module DANS
  • Module DRAMA
  • Module ATELIER

 

9

DEELTRAJECT 2: MAATSCHAPPIJ 
Kunstparticipatie en diversiteit7
Domeinoverschrijdende vakdidactiek 2: project4
DEELTRAJECT 3: TRADITIE & VERNIEUWING 
Kunst & onderwijs5
Domeinoverschrijdende vakdidactiek 33
Algemene vakdidactiek Musical 23

Specifieke vakdidactiek Musical 2:

  • Module ZANG
  • Module DANS
  • Module DRAMA
  • Module ATELIER

 

9

Totaal60

CURRICULUM Verkorte Educatieve Master Drama

Afstudeerrichting dramaECTS
DEELTRAJECT 1: LIEFHEBBER 
Artistieke leeromgevingen12
Domeinoverschrijdende vakdidactiek Kunsten 13
Algemene vakdidactiek Drama5
Specifieke vakdidactiek Drama: Spelen 13
Specifieke vakdidactiek Drama: Tekst & creatie 13
DEELTRAJECT 2: MAATSCHAPPIJ 
Kunstparticipatie en diversiteit5
Domeinoverschrijdende vakdidactiek Kunsten 2: project4
DEELTRAJECT 3: TRADITIE & VERNIEUWING 
Kunst & onderwijs3
Domeinoverschrijdende vakdidactiek Kunsten 33
Algemene vakdidactiek Drama 24
Specifieke vakdidactiek Drama: Spelen 23
Specifieke vakdidactiek Drama: Tekst & creatie 23
DEELTRAJECT 4: INTEGRATIE ARTISTIEK PEDAGOGISCH ONDERZOEK 
Artistiek pedagogisch onderzoek: masterproef9
Totaal 60

Het curricula van onderstaande Verkorte Educative Opleidingen in de Kunsten vind je hier.

  • Verkorte Educatieve Master Musical - NIEUW 2023-2024
  • Verkorte Educatieve Master Audiovisuele Kunsten
  • Verkorte Educatieve Bachelor Audiovisuele Kunsten & Podiumtechnieken

Preparatory programme

Verkorte Educatieve Bachelors in de Kunsten

Sinds het academiejaar 2019-2020 bundelen het Koninklijk Conservatorium Brussel en het RITCS, Schools of Arts van de Erasmushogeschool Brussel, hun krachten om jou op te leiden tot een gepassioneerde Kunstenaar-leraar via de Bachelors:

  • Verkorte Educatieve Bachelor Musical
     

  • Verkorte Educatieve Bachelor Audiovisuele Kunsten & Podiumtechnieken

De Verkorte Educatieve Bachelors in de Kunsten zijn er voor elke kunstenaar die een bevlogen keuze wil maken om als kunstenaar-leraar aan de slag te gaan en die vanuit een persoonlijk engagement de eigen artistieke kennis wil vertalen naar de samenleving via het onderwijs, community-art, educatief werk of sociaal-artistiek werk.

Vanuit een brede maatschappelijke context leert de Verkorte Educatieve Bachelor in de Kunsten je dan ook hoe je jouw artistieke kennis en kunde als bruggenbouwer kan vertalen naar een inspirerende en kunstzinnige leeromgeving. Je ontwikkelt daarbij een eigen sociaal-artistieke strategie die kinderen, jongeren en volwassenen de goesting geeft om ook zelf creatief aan de slag te gaan.

Daarbovenop is deze opleiding perfect te combineren met een (deeltijdse) job! Omdat je zelf het aantal deeltrajecten kan kiezen die je opneemt tijdens een academiejaar, praktisch toch!? 

Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten KCB & RITCS 2023

Verkorte Educatieve Masters in de Kunsten

Sinds het academiejaar 2019-2020 bundelen het Koninklijk Conservatorium Brussel en het RITCS, Schools of Arts van de Erasmushogeschool Brussel, hun krachten om jou op te leiden tot een gepassioneerde Kunstenaar-leraar via de Masters:

  • Verkorte Educatieve Master Muziek
     

  • Verkorte Educatieve Master Drama
     

  • Verkorte Educatieve Master Musical - NIEUW 2023-2024
     

  • Verkorte Educatieve Master Audiovisuele Kunsten

De Verkorte Educatieve Masters in de Kunsten zijn er voor elke kunstenaar die een bevlogen keuze wil maken om als kunstenaar-leraar aan de slag te gaan en die vanuit een persoonlijk engagement de eigen artistieke kennis wil vertalen naar de samenleving via het onderwijs, community-art, educatief werk of sociaal-artistiek werk.

Vanuit een brede maatschappelijke context leert de Verkorte Educatieve Master in de Kunsten je dan ook hoe je jouw artistieke kennis en kunde als bruggenbouwer kan vertalen naar een inspirerende en kunstzinnige leeromgeving. Je ontwikkelt daarbij een eigen sociaal-artistieke strategie die kinderen, jongeren en volwassenen de goesting geeft om ook zelf creatief aan de slag te gaan.

Daarbovenop is deze opleiding perfect te combineren met een (deeltijdse) job! Omdat je zelf het aantal deeltrajecten kan kiezen die je opneemt tijdens een academiejaar, praktisch toch!? 

Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten KCB & RITCS 2023

Alumni in focus

Onze docenten

Om je talent ten volle te kunnen ontwikkelen heb je natuurlijk een docent nodig die je op de juiste manier kan helpen en uitdagen om de beste versie van jezelf te worden. Onze docenten komen van over heel de wereld en hebben jarenlange ervaring op het podium en als lesgevers.

Ruth Rondas

Ruth Rondas

Opleidingshoofd/Docent Educatieve Opleidingen

Ruth Rondas behaalde een Licentiaat in de Pedagogische Wetenschappen, optie Onderwijspedagogiek en een aggregaat aan de Universiteit Gent. In 2012 doctoreerde Ruth in de Pedagogische Wetenschappen, met als thema de één-op-één relatie in het Hoger Instrumentonderwijs. De interesse voor het instrumentonderwijs groeide door haar passie voor alles wat met onderwijs te maken heeft in combinatie met het spelen van muziek. Zo speelde ze vijf jaar in de Propere Fanfare van de Vieze Gasten, een sociaal-artistiek project in het hartje van de Brugse Poort (Gent).


Sinds 2014 werkt Ruth aan het Koninklijk Conservatorium Brussel waar ze – naast haar onderwijsopdracht in de specifieke lerarenopleiding – een tweejarig onderzoek deed naar het gebruik van Hedendaagse Muziek in het Deeltijds Kunstonderwijs (piano). In 2019-2020 ging ze de uitdaging aan om opleidingshoofd te worden van de Educatieve Opleidingen in de Kunsten waar ze samen met een enthousiast team vormgeeft aan deze opleiding.  

Contacteer Ruth:

Email

Roel Peeters

Roel Peeters

Docent Theoretische Vakken & Coördinator Musical, Coördinator Stage & Algemene Vakdidactiek Musical

Een korte bio volgt snel.

Contacteer Roel:

Email

Inge Minten

Inge Minten

Docent Zang Musical & Specifieke Vakdidactiek Zang van de Verkorte Educatieve Bachelor Musical

Een korte bio volgt snel.

Contacteer Inge:

Email

Maarten Vandenbemden

Maarten Vandenbemden

Assistent Toegepaste Harmonie (voor gitaristen) en Harmonieleer & Analyse en Coördinator Muziek binnen de Educatieve Master in de Kunsten

Maarten Vandenbemden (1994) wordt geboren in een huis vol gitaren en krijgt zijn eerste gitaarlessen van zijn vader. Dertien jaar later leidt zijn weg naar de klas van Antigoni Goni aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel waar hij “summa cum laude” de masters gitaar en muziekschriftuur behaalt.

Als solist en met verscheidene orkesten speelde hij onder meer in Bozar (Brussel) en het koninklijk paleis van Caserta, en van Jordanië tot China.
Vanuit een bijzondere voorliefde voor kamermuziek speelt hij regelmatig samen met sopranen Noémie Schellens en Kelly Poukens, met celliste Ann Van Hecke en in de kleurrijke bezetting van twee tenoren en twee gitaren als “Los Reyes de la Baraja”.

Sinds 2018 is Maarten het vierde lid van het Four Aces gitaarkwartet, waarmee hij in 2022 na het eerdere Tabula Rasa een tweede album opneemt, volledig gewijd aan Belgische muziek.
Met pianiste Saskia Van Herzeele vormt hij duo Adentro, dat in 2018 finalist is van Supernova en winnaar van de Kamermuziekprijs op het Twents Gitaarfestival (NL). Hun eerste CD “Once upon a time” verscheen in december bij Etcetera en werd in 2019 verkozen tot een van de 10 favoriete albums van het jaar door het Amerikaanse Classical Guitar Magazine. Met dank aan Beeldenstorm vzw komt eind 2021 hun tweede album uit. “Paris. Les années folles” is volledig gewijd aan de muziek uit de vorige jaren ‘20.

Maarten is docent toegepaste- en geschreven harmonie en coördinator van het domein muziek in de Educatieve Master aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel, en docent klassieke gitaar aan het Conservatorium van Gent. Sinds 2016 is Maarten bovendien actief betrokken bij the Volterra Project , een innovatieve zomercursus voor gitaar, en bij Music Projects for Brussels, een organisatie die Brusselse kinderen, patiënten en gedetineerden in contact brengt met klassieke muziek.

Contacteer Maarten:

E-mail

Maggy De Ridder docent KCB

Maggy De Ridder

Domeinoverschrijdende vakdidactiek 1 en 3 | Specifieke vakdidactiek groepsmusiceren | Specifieke vakdidactiek directie | Stagebegeleiding

Maggy De Ridder behaalde aan het Lemmensinstituut eerste prijzen in notenleer en harmonie. Aan het Koninklijk Conservatorium Brussel behaalde ze een master muziekschriftuur, een master compositie, een lerarendiploma en ze volgde ook nog koordirectie. Ze gaf meer dan tien jaar les in het DKO en is momenteel actief op de kunsthumaniora Brussel en het KCB.

Daarnaast is ze mede-auteur en redacteur van Da Capo, een muzikaal-didactische uitgave (Pelckmans), dirigente van een gemengd koor en componiste. Ze wordt regelmatig gevraagd als jurylid en er werden al verschillende werken van haar hand via televisie in binnen-en buitenland uitgezonden.  

Contacteer Maggy:

Email

Jan Geers

Jan Geers

Domeinoverschrijdende vakdidactiek 1-2 & Domeinoverschrijdende vakdidactiek: project | Verkorte Educatieve Bachelor Musical

Jan Geers is sinds 1999 professioneel actief in het culturele veld als regisseur. Hij werkte in het verleden voor verschillende huizen en gezelschappen O.a.:  DitoDito, Tristero, Nieuwpoorttheater, Villanella, Tweetaktfestival, Stuk, Time Circus, Cie Lodewijk Louis, Campo, BOSTON, GLobe Aroma, De Spil, De Brakke Grond.... Zijn werk is sociaal geëngageerd en vaak geeft het een diep menselijke inkijk in de petite histoire van la flandre profonde. Geers is een ervaren maker in het sociaal-artistieke veld. Zijn PHD-onderzoek gaat over sociaal-artistiek werk en wat dit werk vertelt over een gemeenschap. Geers heeft naast zijn artistiek werk ook als theaterpedagoog een diverse track-record.

Contacteer Jan:

Email

Jan Vromman

Domeinoverschrijdende vakdidactiek: project | Verkorte Educatieve Bachelor Musical

Jan Vromman twijfelde ooit tussen studeren voor licentiaat geschiedenis en filmregisseur. Intussen is het vooral het maken van documentaires geworden en niet weinig betreft het onderwerpen die onderzoek, standpunt, historisch inzicht vragen. Documentaires als ‘Zolang er Scheepsbouwers zingen’ en ‘De Kunst van het Boomhakken’ of ‘Le petit jeune homme de Binche’ getuigen daarvan.

Maar het denken blijft multimediaal en transversaal. Nieuwsgierigheid dreef Jan Vromman ook naar theater, sociaal-artistieke projecten, installaties en zelfs fictiewerk. Waar audiovisueel werk vaak een personage als drager voor een film neemt, kiest hij graag voor een maatschappelijk, breed gegeven. Betrokkenheid en emotie mogen inzicht en analyse niet in de weg staan. De meest recente documentaire: ‘De Geschiedenis van het Varken (in ons)’ is daar een illustratie van. Geen echt journalistiek werk in de zin van het zich vastbijten in een actualiteit, maar eerder een meditatie die het heden situeert a.h.v. de gehele voorgeschiedenis.

Daarnaast werkt Jan Vromman aan een onderzoeksopdracht i.s.m. het Brussels Art Platform & de VUB.

Contacteer Jan:

Email

Peter Kongs

Peter Kongs

Docent Specifieke Vakdidactiek Dans & Stagebegeleiding | Verkorte Educatieve Bachelor Musical

Peter begon zijn opleiding klassiek en modern ballet aan de Balletacademie van Brabant en bij Mudra in Brussel. Hij studeerde jazzdans bij o.a. Jac Delsing en later bij Steps 74th en David Howard Dance Center in New York. Hij danste bij Pro Arte Gymnastica, Broadway Dance ’87 en Dancin’ Hollywood in Tokyo (Japan) en deed mee in “West Side Story” van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen. Hij trad op in dansvideo’s, commercials, operettes, musicals en deed diverse TV-optredens.

Nu is hij docent aan het Koninklijk Conservatorium Brussel afdeling musical, de kunsthumaniora Brussel, de academie van Lebbeke en dansstudio Ijvi Hagelstein. Hij geeft ook bijscholingen en stages voor dansers en dansdocenten bij o.a  Fedes, Amsterdam Dance Center, KVT en OVSG. Verder werkt(e) hij als choreograaf voor “Broadway Dance Center Tokyo”, Marisa Allen, Studio 100, VTM, VT4, Ketnet en anderen.

Contacteer Peter

Email

Stage

Theorie en praktijk zijn in ons curriculum sterk met elkaar verweven: de stage vormt de rode draad doorheen de opleiding en wordt, naarmate je vordert, steeds complexer en uitdagender.  
  
Jouw eerste ervaringen als kunstenaar-leraar gebeuren in labo’s samen met medestudenten en onder begeleiding van een vakdidacticus. Vervolgens dompelen we je onder in een sociaal-artistiek project om ten slotte in het onderwijs individuele stages te lopen.  
  
Je ontwikkelt daarbij een eigen sociaal-artistieke strategie die kinderen, jongeren en volwassenen de goesting geeft om ook zelf creatief aan de slag te gaan.

Ben je reeds aan het werk in het onderwijs en/of het sociaal educatieve veld en wil je jouw (les)opdracht laten valideren als stage, neem dan zo spoedig mogelijk contact op met het opleidingshoofd van de opleiding: ruth.rondas@ehb.be.

Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten KCB & RITCS 2023

Projects in the spotlights

Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten KCB & RITCS 2023

Studenten aan het woord: Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten, de juiste keuze

In het artikel omschrijven drie studenten waarom ze hebben gekozen voor deze opleiding, met welke projecten ze bezig zijn, welk opleidingsonderdeel hun het meest aanspreekt en welke onverwachte wendingen de opleiding met zich meebrengt.

Het hele artikel lees je hier.

De allereerste onderzoeksdag van de Verkorte Educatieve Master in de Kunsten

In diverse opleidingsonderdelen van de Educatieve Master wordt ruim aandacht besteed aan het ontwikkelen van een onderzoekende houding met als uiteindelijk resultaat een artistiek-pedagogische masterproef. In deze masterproef vertaalt de kunstenaar-leraar in spe zijn/haar/hun artistieke kennis naar een artistieke leeromgeving. Belangrijk hierbij is dat de kunstenaar-leraar tijdens een onderzoeksstage met een zelfgekozen thema/onderzoeksvraag aan de slag gaat. 

Het hele artikel lees je hier.

Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten KCB & RITCS 2023
Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten KCB & RITCS 2023

We focussen heel bewust op het profiel van de verbindende kunstenaar

We wilden heel bewust niet de zoveelste stoffige educatieve kunstopleiding zijn, die zijn er al meer dan voldoende. We focussen heel bewust op het profiel van de verbindende kunstenaar vanuit het liefhebben van de kunst, de maatschappij, de traditie en de vernieuwing.
We staan ook met ons beide voeten in de Brusselse praktijk en willen als heel kleine opleiding de stad en haar kinderen iets teruggeven. Daarom ontwikkelen we jaarlijks een sociaal-artistiek project. Dit jaar was dat de Stoeterij, een project waarin 120 Brusselse kinderen aan de slag gingen met onze studenten rond het thema Carnaval.

Het hele artikel lees je hier.

We moeten muziek in onze schoolopleiding verankeren en opnieuw voor iedereen invoeren

Alumnus van het Koninklijk Conservatorium Brussel Martijn Dendievel, assistent-dirigent bij Symfonieorkest Vlaanderen, meldt in een opiniestuk van de Knack: 'In ons onderwijs komt muziek helaas (bijna) niet meer aan bod.'

Het hele artikel lees je hier.

Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten KCB & RITCS 2023
Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten KCB & RITCS 2023

Het ontstaan van de nieuwe Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten: Bruggen bouwen tussen cultuur en maatschappij

Een brug tussen cultuur en maatschappij: dat is wat de samenleving van vandaag broodnodig heeft. Onderwijs speelt daarin een cruciale rol. Daarom bundelen het RITCS en het KCB, Schools of Arts van de EhB, de krachten in de nieuwe Educatieve Opleidingen om de Kunstenaar-Leraars van morgen op te leiden.

Het hele artikel lees je hier.

Je campussen

Aangezien de Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten een samenwerking is tussen het RITCS en KCB, krijg je les op al hun campussen.

Elke dag probleemloos van en naar de campus geraken, doe je met de metro, tram, bus of fiets. Bovendien reis je aan studententarief.

  • Hoofdgebouw KCB: Regentschapsstraat
  • Bijgebouw KCB: Kleine Zavel
  • Campus Kaai

Meer info over bovenstaande campussen vind je hier.
 

  • Campus Dansaert
  • Campus Bottelarij

Meer info over bovenstaande campussen vind je hier.

Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten KCB & RITCS 2023

Naar het buitenland

Tijdens je opleiding aan het Koninklijk Conservatorium Brussel kom je in contact met de wereld: je studeert toch in Brussel, de meest kosmopolitische hoofdstad van Europa. Een gastlezing door een internationale professional of door een docent van een buitenlandse partnerschool, internationale projecten,… we leiden je op tot een professional die klaar is voor de wereld van morgen die steeds internationaler wordt.

Heb je toch honger naar meer en wil je zelf een tijdje naar het buitenland? Dat kan! Een semester (of academiejaar) studeren aan een partnerhogeschool of stage lopen in het buitenland, mais oui, of course! Ontdek meer over internationalisering.

Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten KCB & RITCS 2023

Met je Masterthesis naar het buitenland

Kosten

Betaling hoe en wat

Kom eens langs!

Infomomenten

Het Koninklijk Conservatorium Brussel organiseert meerdere infomomenten doorheen het jaar.
Kom zeker eens langs voor een persoonlijk gesprek met een docent, student of administratief personeelslid.
We ontmoeten je graag!
De exacte data van de infomomenten vind je hier.

Evenementen

We verwelkomen je graag op onze vele concerten, masterclasses, lezingen, projecten en onderzoeksdagen. Zo zie je wat jij als toekomstige KCB-student zou leren. Elk academiejaar zijn er talloze projecten waarin onze studenten het beste van zichzelf geven. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte. 
 

INFO & TICKETS

Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten KCB 2023

Test how to apply

Hier info "admission tests"

Toelatingsvoorwaarden

Het Koninklijk Conservatorium Brussel en het RITCS kiezen bewust voor het consecutief traject omdat we geloven dat je je eerst moet bekwamen in je eigen kunstdiscipline om dan die artistieke kennis en kunde te vertalen naar een artistieke leeromgeving.

Om te starten met een Verkorte Educatieve Opleiding in de Kunsten dien je te beschikken over:

  • Een Bachelor of Master in de kunsten 

    • Indien je bijvoorbeeld een Verkorte Educatieve Master Muziek wil volgen, dien je te beschikken over een Master Muziek. 
    • Indien je bijvoorbeeld een Verkorte Educatieve Bachelor Musical wil volgen, dien je te beschikken over een Bachelor Musical.
    • Deze redenering geldt voor alle Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten.
       
  • Taalvoorwaarden

    • Minimale vereiste aanvangsniveau Nederlands: B2.
    • Dat je ten minste één leerjaar in het Nederlandstalig secundair onderwijs met vrucht hebt voltooid of het behalen van minste 60 studiepunten in het Nederlandstalig hoger onderwijs.

Jezelf inschrijven voor een Verkorte Educatieve Opleiding in de Kunsten

Wat heb je hiervoor nodig?

  • Je originele identiteitskaart
  • Je origineel diploma Bachelor/Master in de Kunsten
  • Eventuele attesten, getuigschriften of diploma's van eerder gevolgde opleidingen of werkervaring
  • Indien van toepassing, attest B2 Nederlands

Heb je alles binnen handbereik? Druk dan op de onderstaande inschrijvingsknop.

INSCHRIJVEN

Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten KCB 2023

Contact?

Vragen?

Voor meer informatie kan je terecht bij de studentenadministratie via e-mail of op afspraak.
Specifieke vragen omtrent de opleiding kun je stellen aan het opleidingshoofd, Ruth Rondas: ruth.rondas@ehb.be.