Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten KCB 2023
bachelor of master in de Kunsten

Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten (only in Dutch)

Opleidingsfolder

What can you expect

Impression

Voor wie?

Heb je al een diploma in de kunsten op zak?

Wil jij jouw liefde voor de kunsten doorgeven?

Dan kan je starten aan een Verkorte Educatieve Opleiding in de Kunsten aan het Koninklijk Conservatorium Brussel en het RITCS. De Schools of Arts van de Erasmushogeschool Brussel slaan de handen in elkaar om jou op te leiden tot een gepassioneerde kunstenaar-leraar!  

De Educatieve opleidingen zijn er voor elke kunstenaar die een bevlogen keuze wil maken om als kunstenaar-leraar aan de slag te gaan en die vanuit een persoonlijk engagement de eigen artistieke kennis wil vertalen naar de samenleving via het onderwijs, community-art, educatief werk of sociaal-artistiek werk.

Na je opleiding

Als kunstenaar-leraar kan je na je opleiding aan de slag in: het deeltijds en secundair kunstonderwijs, het volwassenonderwijs, het hoger onderwijs en de sociaal-artistieke en kunst-educatieve sector.

Daarnaast is het ook mogelijk om je te profileren als adviseur of beleidsmaker bij culturele instellingen of overheden. Dit niet alleen in dienstverband maar ook als zelfstandig ondernemer.

Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten KCB & RITCS

Vakken

Het curriculum bestaat telkens uit drie deeltrajecten die je in overleg gezamenlijk of gespreid kan opnemen, aangepast aan jouw artistieke- en onderwijsactiviteiten:  

Ontdek het volledige programma

Verkorte Educatieve Master Muziek

Afstudeerrichting instrument en zang of jazz (specialisatie instrument/zang)ECTS
DEELTRAJECT 1: LIEFHEBBER 
Artistieke leeromgevingen12
Domeinoverschrijdende vakdidactiek Kunsten 13
Algemene vakdidactiek Muziek 3
Specifieke vakdidactiek instrument/zang 13
Specifieke vakdidactiek groepsmusiceren 13
DEELTRAJECT 2: MAATSCHAPPIJ 
Kunstparticipatie en diversiteit5
Domeinoverschrijdende vakdidactiek Kunsten 2: project4
DEELTRAJECT 3: TRADITIE & VERNIEUWING 
Kunst & onderwijs3
Domeinoverschrijdende vakdidactiek Kunsten 33
Algemene vakdidactiek Muziek3
Specifieke vakdidactiek instrument/zang 26
Specifieke vakdidactiek groepsmusiceren 23
DEELTRAJECT 4: INTEGRATIE ARTISTIEK PEDAGOGISCH ONDERZOEK 
Artistiek pedagogisch onderzoek: masterproef9
Totaal 60
Afstudeerrichting muziekschriftuur of compositie of jazz (specialisatie compositie/arranging)ECTS
DEELTRAJECT 1: LIEFHEBBER 
Artistieke leeromgevingen12
Domeinoverschrijdende vakdidactiek Kunsten 13
Algemene vakdidactiek Muziek 3
Specifieke vakdidactiek creatie 13
Specifieke vakdidactiek groepsmusiceren 13
DEELTRAJECT 2: MAATSCHAPPIJ 
Kunstparticipatie en diversiteit5
Domeinoverschrijdende vakdidactiek Kunsten 2: project4
DEELTRAJECT 3: TRADITIE & VERNIEUWING 
Kunst & onderwijs3
Domeinoverschrijdende vakdidactiek Kunsten 33
Algemene vakdidactiek Muziek3
Specifieke vakdidactiek creatie 26
Specifieke vakdidactiek groepsmusiceren 23
DEELTRAJECT 4: INTEGRATIE ARTISTIEK PEDAGOGISCH ONDERZOEK 
Artistiek pedagogisch onderzoek: masterproef9
Totaal 60
Afstudeerrichting directieECTS
DEELTRAJECT 1: LIEFHEBBER 
Artistieke leeromgevingen12
Domeinoverschrijdende vakdidactiek Kunsten 13
Algemene vakdidactiek Muziek 3
Specifieke vakdidactiek directie 13
Specifieke vakdidactiek groepsmusiceren 13
DEELTRAJECT 2: MAATSCHAPPIJ 
Kunstparticipatie en diversiteit5
Domeinoverschrijdende vakdidactiek Kunsten 2: project4
DEELTRAJECT 3: TRADITIE & VERNIEUWING 
Kunst & onderwijs3
Domeinoverschrijdende vakdidactiek Kunsten 33
Algemene vakdidactiek Muziek3
Specifieke vakdidactiek directie 26
Specifieke vakdidactiek groepsmusiceren 23
DEELTRAJECT 4: INTEGRATIE ARTISTIEK PEDAGOGISCH ONDERZOEK 
Artistiek pedagogisch onderzoek: masterproef9
Totaal 60
Educatieve Opleidingen in de Kunsten KCB & RITCS 2023

CURRICULUM Verkorte Educatieve Bachelor Musical

Afstudeerrichting MusicalECTS
DEELTRAJECT 1: LIEFHEBBER 
Artistieke leeromgevingen14
Domeinoverschrijdende vakdidactiek 13
Algemene vakdidactiek Musical 13

Specifieke vakdidactiek Musical 1:

  • Module ZANG
  • Module DANS
  • Module DRAMA
  • Module ATELIER

 

9

DEELTRAJECT 2: MAATSCHAPPIJ 
Kunstparticipatie en diversiteit7
Domeinoverschrijdende vakdidactiek 2: project4
DEELTRAJECT 3: TRADITIE & VERNIEUWING 
Kunst & onderwijs5
Domeinoverschrijdende vakdidactiek 33
Algemene vakdidactiek Musical 23

Specifieke vakdidactiek Musical 2:

  • Module ZANG
  • Module DANS
  • Module DRAMA
  • Module ATELIER

 

9

Totaal60

CURRICULUM Verkorte Educatieve Master Drama

Afstudeerrichting dramaECTS
DEELTRAJECT 1: LIEFHEBBER 
Artistieke leeromgevingen12
Domeinoverschrijdende vakdidactiek Kunsten 13
Algemene vakdidactiek Drama5
Specifieke vakdidactiek Drama: Spelen 13
Specifieke vakdidactiek Drama: Tekst & creatie 13
DEELTRAJECT 2: MAATSCHAPPIJ 
Kunstparticipatie en diversiteit5
Domeinoverschrijdende vakdidactiek Kunsten 2: project4
DEELTRAJECT 3: TRADITIE & VERNIEUWING 
Kunst & onderwijs3
Domeinoverschrijdende vakdidactiek Kunsten 33
Algemene vakdidactiek Drama 24
Specifieke vakdidactiek Drama: Spelen 23
Specifieke vakdidactiek Drama: Tekst & creatie 23
DEELTRAJECT 4: INTEGRATIE ARTISTIEK PEDAGOGISCH ONDERZOEK 
Artistiek pedagogisch onderzoek: masterproef9
Totaal 60

Het curricula van onderstaande Verkorte Educative Opleidingen in de Kunsten vind je hier.

  • Verkorte Educatieve Master Musical - NIEUW 2023-2024
  • Verkorte Educatieve Master Audiovisuele Kunsten
  • Verkorte Educatieve Bachelor Audiovisuele Kunsten & Podiumtechnieken

Preparatory programme

Verkorte Educatieve Bachelor Kunsten

De Verkorte Educatieve Bachelors in de Kunsten zijn er voor elke kunstenaar die een bevlogen keuze wil maken om als kunstenaar-leraar aan de slag te gaan en die vanuit een persoonlijk engagement de eigen artistieke kennis wil vertalen naar de samenleving via het onderwijs, community-art, educatief werk of sociaal-artistiek werk.

Vanuit een brede maatschappelijke context leert de Verkorte Educatieve Bachelor in de Kunsten je dan ook hoe je jouw artistieke kennis en kunde als bruggenbouwer kan vertalen naar een inspirerende en kunstzinnige leeromgeving. Je ontwikkelt daarbij een eigen sociaal-artistieke strategie die kinderen, jongeren en volwassenen de goesting geeft om ook zelf creatief aan de slag te gaan.

Daarbovenop is deze opleiding perfect te combineren met een (deeltijdse) job! Omdat je zelf het aantal deeltrajecten kan kiezen die je opneemt tijdens een academiejaar, praktisch toch!? 

Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten KCB & RITCS 2023

Kwaliteitsvol onderwijs

Erasmushogeschool Brussel streeft kwaliteitsvol onderwijs na en ontwikkelt haar opleidingen voortdurend om te voldoen aan (inter-)nationale kwaliteitskenmerken. EhB zet maximaal in op het ontwikkelen van een kwaliteitscultuur en hanteert haar eigen kwaliteitsregie als fundament voor kwaliteitsvol onderwijs. 

Verschillende instrumenten garanderen het versterken en borgen van de onderwijskwaliteit van deze opleiding:

  • In 2022 beoordeelden externe peers de kwaliteit van deze opleiding. Lees het volledige rapport van de peerreview.
  • Het College van Bestuur van EhB besloot deze opleiding te borgen voor de periode 2023 tot 2029 in het borgingsbesluit.
  • De kwaliteitsfiche toont een overzicht van de sterktes en groeikansen van deze opleiding.

De website opleiding in cijfers van de Vlaamse overheid geeft informatie over het profiel van deze opleiding zoals wie deze opleiding volgt, hoelang studenten erover doen om hun diploma te behalen, etc.

Lees meer over de kwaliteitsborging binnen EhB.

Verkorte Educatieve Masters in de Kunsten

Sinds het academiejaar 2019-2020 bundelen het Koninklijk Conservatorium Brussel en het RITCS, Schools of Arts van de Erasmushogeschool Brussel, hun krachten om jou op te leiden tot een gepassioneerde Kunstenaar-leraar via de Masters:

  • Verkorte Educatieve Master Muziek
     

  • Verkorte Educatieve Master Drama
     

  • Verkorte Educatieve Master Musical - NIEUW 2023-2024
     

  • Verkorte Educatieve Master Audiovisuele Kunsten

De Verkorte Educatieve Masters in de Kunsten zijn er voor elke kunstenaar die een bevlogen keuze wil maken om als kunstenaar-leraar aan de slag te gaan en die vanuit een persoonlijk engagement de eigen artistieke kennis wil vertalen naar de samenleving via het onderwijs, community-art, educatief werk of sociaal-artistiek werk.

Vanuit een brede maatschappelijke context leert de Verkorte Educatieve Master in de Kunsten je dan ook hoe je jouw artistieke kennis en kunde als bruggenbouwer kan vertalen naar een inspirerende en kunstzinnige leeromgeving. Je ontwikkelt daarbij een eigen sociaal-artistieke strategie die kinderen, jongeren en volwassenen de goesting geeft om ook zelf creatief aan de slag te gaan.

Daarbovenop is deze opleiding perfect te combineren met een (deeltijdse) job! Omdat je zelf het aantal deeltrajecten kan kiezen die je opneemt tijdens een academiejaar, praktisch toch!? 

Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten KCB & RITCS 2023

Kwaliteitsvol onderwijs

Erasmushogeschool Brussel streeft kwaliteitsvol onderwijs na en ontwikkelt haar opleidingen voortdurend om te voldoen aan (inter-)nationale kwaliteitskenmerken.

EhB zet maximaal in op het ontwikkelen van een kwaliteitscultuur en hanteert haar eigen kwaliteitsregie als fundament voor kwaliteitsvol onderwijs.

  • In 2023 vond een opleidingsaccreditatie plaats voor deze opleiding. Lees het volledige rapport.
  • De Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) besloot deze opleiding te accrediteren voor de periode 2023 tot 2025 in het accreditatiebesluit.

De website opleiding in cijfers van de Vlaamse overheid geeft informatie over het profiel van deze opleiding zoals wie deze opleiding volgt, hoelang studenten erover doen om hun diploma te behalen, etc.

Lees meer over de kwaliteitsborging binnen EhB.

Alumni in focus

Onze docenten

Om je talent ten volle te kunnen ontwikkelen heb je natuurlijk een docent nodig die je op de juiste manier kan helpen en uitdagen om de beste versie van jezelf te worden. Onze docenten komen van over heel de wereld en hebben jarenlange ervaring op het podium en als lesgevers.

Ruth Rondas

Ruth Rondas

Head of Programme & lecturer in general subjects of the Educational Courses (course is only in Dutch)

Ruth Rondas obtained a Licentiate in Pedagogical Sciences, option Educational Pedagogics and an aggregate at the University of Ghent. In 2012 Ruth obtained a PhD in Pedagogical Sciences, with as theme the one-on-one relation in Higher Instrument Education. The interest for instrument education grew because of her passion for everything that has to do with education in combination with playing music. Thus she played for five years in the Propere Fanfare van de Vieze Gasten, a social-artistic project in the heart of the Brugse Poort (Ghent).


Since 2014 Ruth has been working at the Koninklijk Conservatorium Brussel where - in addition to her teaching assignment in the specific teacher training course - she conducted a two-year study on the use of Contemporary Music in Part-time Art Education (piano). In 2019-2020 she took up the challenge of becoming head of the Educational Training in the Arts, where she is shaping this training together with an enthusiastic team. 

Contact Ruth:

Email

Roel Peeters

Roel Peeters

Lecturer Theoretical Subjects & Coordinator Musical, Coordinator Internship & General Didactics Musical (course only in Dutch)

A bio will follow shortly.

Contact Roel:

Email

Inge Minten

Inge Minten

Teacher Vocals Musical & Specific Vocational Vocals of the Shortened Educational Bachelor Musical (course only in Dutch)

A short bio follows soon.

Contacteer Inge:

Email

Maarten Vandenbemden

Maarten Vandenbemden

Assistant Applied Harmony (for guitarists) and Harmony & Analysis and Coordinator Music for the Educatieve Master in de Kunsten

Born in a house full of guitars, Maarten Vandenbemden (1994) received his first guitar lessons from his father. Thirteen years later, his path led to Antigoni Goni's class at the Koninklijk Conservatorium Brussel where he obtained "summa cum laude" the masters in guitar and music writing.

As a soloist and with several orchestras, he played at Bozar (Brussels) and the Royal Palace of Caserta, among others, and from Jordan to China.
From a special fondness for chamber music, he regularly plays with sopranos Noémie Schellens and Kelly Poukens, with cellist Ann Van Hecke and in the colourful line-up of two tenors and two guitars as "Los Reyes de la Baraja".

Since 2018, Maarten has been the fourth member of the Four Aces guitar quartet, with which he will record a second album entirely dedicated to Belgian music in 2022 after the earlier Tabula Rasa.
With pianist Saskia Van Herzeele, he forms duo Adentro, a 2018 Supernova finalist and winner of the Chamber Music Prize at the Twenthe Guitar Festival (NL). Their first CD "Once upon a time" was released by Etcetera in December and was voted one of the 10 favourite albums of the year by US Classical Guitar Magazine in 2019. Courtesy of Beeldenstorm vzw, their second album will be released in late 2021. "Paris. Les années folles" is entirely dedicated to the music of the earlier 1920s.

Maarten teaches Applied Harmony and Harmony & Analysis and is the Coordinator Music for the Educatieve Master in de Kunsten at the Koninklijk Conservatorium Brussel, and teaches classical guitar at the Conservatory of Ghent. Since 2016, Maarten has also been actively involved in the Volterra Project , an innovative summer guitar course, and in Music Projects for Brussels, an organisation that introduces Brussels children, patients and inmates to classical music.

Contact Maarten:

E-mail

Maggy De Ridder professor KCB

Maggy De Ridder

Cross-domain didactics 1 and 3 | Specific didactics of group music-making | Specific didactics of conducting | Internship supervision

Maggy De Ridder obtained first prizes in solfège and harmony at the Lemmens Institute. At the Koninklijk Conservatorium Brussel she obtained a master's degree in music writing, a master's degree in composition, a teacher's degree and she also followed choral conducting. She taught for more than ten years in the DKO and is currently active at the Kunsthumaniora Brussel and the KCB.

She is also co-author and editor of Da Capo, a musical-didactical publication (Pelckmans), conductor of a mixed choir and composer. She is regularly asked as a member of the jury and several of her works have already been broadcast on television at home and abroad. 

Contact Maggy:

Email

Jan Geers

Jan Geers

Cross-domain course didactics 1-2 & Cross-domain course didactics: project | Shortened Educational Bachelor Musical (course only in Dutch)

Jan Geers has been professionally active in the cultural field as a director since 1999. In the past he worked for various houses and companies: DitoDito, Tristero, Nieuwpoorttheater, Villanella, Two-stroke Festival, Piece, Time Circus, Cie Louis, Campo, BOSTON, GLobe Aroma, De Spil, De Brakke Grond.... His work is socially engaged and often gives a deep human insight into the petite histoire of la flandre profonde. Geers is an experienced maker in the socio-artistic field. His PHD-research is about socio-artistic work and what this work tells about a community. In addition to his artistic work, Geers also has a diverse track-record as a theatre pedagogue.

Contact Jan:

Email

Jan Vromman

Cross-domain subject didactics: project | Shortened Educational Bachelor Musical (course only in Dutch)

Jan Vromman once hesitated between studying for a history degree and being a film director. In the meantime, it has mainly become the making of documentaries and not little concerns subjects that demand research, point of view, historical insight. Documentaries such as 'As long as there are shipbuilders singing' and 'The Art of Tree Cutting' or 'Le petit jeune homme de Binche' bear witness to this.

But the thinking remains multimedia and transversal. Curiosity also drove Jan Vromman to theatre, socio-artistic projects, installations and even fiction. Where audiovisual work often takes a character as a carrier for a film, he likes to opt for a social, broad fact. Involvement and emotion should not stand in the way of insight and analysis. The most recent documentary: 'The History of the Pig (in us)' is an illustration of this. Not a real journalistic work in the sense of biting into a topicality, but rather a meditation that situates the present in relation to the entire prehistory.

In addition, Jan Vromman is working on a research assignment in collaboration with the Brussels Art Platform & the VUB.

Contact Jan:

Email

Dieter Verhaegen

Dieter Verhaegen

Docent Specifieke Vakdidactiek Spel

Een korte bio volgt snel.

Contacteer Dieter:

Mail

Peter Kongs

Peter Kongs

Teacher of Specific Subjects Dance & Internship Guidance | Abbreviated Educational Bachelor Musical (course only in Dutch)

Peter started his classical and modern ballet education at the Ballet Academy of Brabant and at Mudra in Brussels. He studied jazz dance with a.o. Jac Delsing and later with Steps 74th and David Howard Dance Center in New York. He danced with Pro Arte Gymnastica, Broadway Dance '87 and Dancin' Hollywood in Tokyo (Japan) and participated in "West Side Story" of the Royal Ballet of Flanders. He performed in dance videos, commercials, operettas, musicals and did several TV appearances.

He now teaches at the Koninklijk Conservatorium Brussel musical department, the Brussels Art Humanities, the Lebbeke Academy and dance studio Ijvi Hagelstein. He also gives training courses and internships for dancers and dance teachers at Fedes, Amsterdam Dance Center, KVT and OVSG. He also works as a choreographer for "Broadway Dance Center Tokyo", Marisa Allen, Studio 100, VTM, VT4, Ketnet and others.

Contact Peter

Email

Stage

Theorie en praktijk zijn in ons curriculum sterk met elkaar verweven: de stage vormt de rode draad doorheen de opleiding en wordt, naarmate je vordert, steeds complexer en uitdagender.  
  
Jouw eerste ervaringen als kunstenaar-leraar gebeuren in labo’s samen met medestudenten en onder begeleiding van een vakdidacticus. Vervolgens dompelen we je onder in een sociaal-artistiek project om ten slotte in het onderwijs individuele stages te lopen.  
  
Je ontwikkelt daarbij een eigen sociaal-artistieke strategie die kinderen, jongeren en volwassenen de goesting geeft om ook zelf creatief aan de slag te gaan.

Ben je reeds aan het werk in het onderwijs en/of het sociaal educatieve veld en wil je jouw (les)opdracht laten valideren als stage, neem dan zo spoedig mogelijk contact op met het opleidingshoofd van de opleiding: ruth.rondas@ehb.be.

Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten KCB & RITCS 2023

Projects in the spotlights

Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten KCB & RITCS 2023

Studenten aan het woord: Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten, de juiste keuze

In het artikel omschrijven drie studenten waarom ze hebben gekozen voor deze opleiding, met welke projecten ze bezig zijn, welk opleidingsonderdeel hun het meest aanspreekt en welke onverwachte wendingen de opleiding met zich meebrengt.

Het hele artikel lees je hier.

De allereerste onderzoeksdag van de Verkorte Educatieve Master in de Kunsten

In diverse opleidingsonderdelen van de Educatieve Master wordt ruim aandacht besteed aan het ontwikkelen van een onderzoekende houding met als uiteindelijk resultaat een artistiek-pedagogische masterproef. In deze masterproef vertaalt de kunstenaar-leraar in spe zijn/haar/hun artistieke kennis naar een artistieke leeromgeving. Belangrijk hierbij is dat de kunstenaar-leraar tijdens een onderzoeksstage met een zelfgekozen thema/onderzoeksvraag aan de slag gaat. 

Het hele artikel lees je hier.

Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten KCB & RITCS 2023
Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten KCB & RITCS 2023

We focussen heel bewust op het profiel van de verbindende kunstenaar

We wilden heel bewust niet de zoveelste stoffige educatieve kunstopleiding zijn, die zijn er al meer dan voldoende. We focussen heel bewust op het profiel van de verbindende kunstenaar vanuit het liefhebben van de kunst, de maatschappij, de traditie en de vernieuwing.
We staan ook met ons beide voeten in de Brusselse praktijk en willen als heel kleine opleiding de stad en haar kinderen iets teruggeven. Daarom ontwikkelen we jaarlijks een sociaal-artistiek project. Dit jaar was dat de Stoeterij, een project waarin 120 Brusselse kinderen aan de slag gingen met onze studenten rond het thema Carnaval.

Het hele artikel lees je hier.

We moeten muziek in onze schoolopleiding verankeren en opnieuw voor iedereen invoeren

Alumnus van het Koninklijk Conservatorium Brussel Martijn Dendievel, assistent-dirigent bij Symfonieorkest Vlaanderen, meldt in een opiniestuk van de Knack: 'In ons onderwijs komt muziek helaas (bijna) niet meer aan bod.'

Het hele artikel lees je hier.

Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten KCB & RITCS 2023
Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten KCB & RITCS 2023

Het ontstaan van de nieuwe Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten: Bruggen bouwen tussen cultuur en maatschappij

Een brug tussen cultuur en maatschappij: dat is wat de samenleving van vandaag broodnodig heeft. Onderwijs speelt daarin een cruciale rol. Daarom bundelen het RITCS en het KCB, Schools of Arts van de EhB, de krachten in de nieuwe Educatieve Opleidingen om de Kunstenaar-Leraars van morgen op te leiden.

Het hele artikel lees je hier.

Je campussen

Aangezien de Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten een samenwerking is tussen het RITCS en KCB, krijg je les op al hun campussen.

Elke dag probleemloos van en naar de campus geraken, doe je met de metro, tram, bus of fiets. Bovendien reis je aan studententarief.

  • Hoofdgebouw KCB: Regentschapsstraat
  • Bijgebouw KCB: Kleine Zavel
  • Campus Kaai

Meer info over bovenstaande campussen vind je hier.
 

  • Campus Dansaert
  • Campus Bottelarij

Meer info over bovenstaande campussen vind je hier.

Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten KCB & RITCS 2023

Naar het buitenland

Tijdens je opleiding aan het Koninklijk Conservatorium Brussel kom je in contact met de wereld: je studeert toch in Brussel, de meest kosmopolitische hoofdstad van Europa. Een gastlezing door een internationale professional of door een docent van een buitenlandse partnerschool, internationale projecten,… we leiden je op tot een professional die klaar is voor de wereld van morgen die steeds internationaler wordt.

Heb je toch honger naar meer en wil je zelf een tijdje naar het buitenland? Dat kan! Een semester (of academiejaar) studeren aan een partnerhogeschool of stage lopen in het buitenland, mais oui, of course! Ontdek meer over internationalisering.

Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten KCB & RITCS 2023

Kosten

Betaling hoe en wat

Kom eens langs!

Infomomenten

Het Koninklijk Conservatorium Brussel organiseert meerdere infomomenten doorheen het jaar.
Kom zeker eens langs voor een persoonlijk gesprek met een docent, student of administratief personeelslid.
We ontmoeten je graag!
De exacte data van de infomomenten vind je hier.

Evenementen

We verwelkomen je graag op onze vele concerten, masterclasses, lezingen, projecten en onderzoeksdagen. Zo zie je wat jij als toekomstige KCB-student zou leren. Elk academiejaar zijn er talloze projecten waarin onze studenten het beste van zichzelf geven. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte. 
 

INFO & TICKETS

Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten KCB 2023

Test how to apply

Hier info "admission tests"

Toelatingsvoorwaarden

Het Koninklijk Conservatorium Brussel en het RITCS kiezen bewust voor het consecutief traject omdat we geloven dat je je eerst moet bekwamen in je eigen kunstdiscipline om dan die artistieke kennis en kunde te vertalen naar een artistieke leeromgeving.

Om te starten met een Verkorte Educatieve Opleiding in de Kunsten dien je te beschikken over:

  • Een Bachelor of Master in de kunsten 

    • Indien je bijvoorbeeld een Verkorte Educatieve Master Muziek wil volgen, dien je te beschikken over een Master Muziek. 
    • Indien je bijvoorbeeld een Verkorte Educatieve Bachelor Musical wil volgen, dien je te beschikken over een Bachelor Musical.
    • Deze redenering geldt voor alle Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten.
       
  • Taalvoorwaarden

    • Minimale vereiste aanvangsniveau Nederlands: B2.
    • Dat je ten minste één leerjaar in het Nederlandstalig secundair onderwijs met vrucht hebt voltooid of het behalen van minste 60 studiepunten in het Nederlandstalig hoger onderwijs.

Jezelf inschrijven voor een Verkorte Educatieve Opleiding in de Kunsten

Wat heb je hiervoor nodig?

  • Je originele identiteitskaart
  • Attest instaptoets
  • Je origineel diploma van het secundair onderwijs
  • Eventuele attesten, getuigschriften of diploma's van eerder gevolgde opleidingen of werkervaring

Heb je alles binnen handbereik? Druk dan op de onderstaande inschrijvingsknop.

INSCHRIJVEN

Verkorte Educatieve Opleidingen in de Kunsten KCB 2023

Contact?

Any question?

Voor meer informatie kan je terecht bij de studentenadministratie via e-mail of op afspraak.
Specifieke vragen omtrent de opleiding kun je stellen aan het opleidingshoofd, Ruth Rondas: ruth.rondas@ehb.be.