Lucile Boulanger

Lucile Boulanger by Richard Dumas
Docent Gamba

Lucile Boulanger begon haar eerste lessen viola da gamba op vijfjarige leeftijd bij Christine Plubeau en studeerde daarna bij Ariane Maurette, Jérôme Hantaï en Christophe Coin aan het Parijse Conservatorium (CNSMD). Ze won vele prijzen op prestigieuze internationale concoursen, waaronder het Bach-Abel Concours in Köthen, het Concorso van de Società Umanitaria in Milaan en het Musica Antiqua Concours in Brugge. Ze is een veelgevraagd kamermuziekartieste en heeft gespeeld en opgenomen met Philippe Pierlot en het Ricercar Consort, maar ook met François Lazarevitch, Justin Taylor, Pierre Gallon, het Ensemble l'Achéron en vele anderen; ze treedt ook regelmatig op met grotere groepen zoals Pygmalion onder leiding van Raphaël Pichon. Ze treedt regelmatig op als recitaliste, zowel in Frankrijk als daarbuiten. Haar albums op het Alpha label met toetsenist Arnaud de Pasquale als partner, van Sonates van Bach (2012) en werken van Graun en C.P.E. Bach (2015), zijn alom geprezen.

In 2018 bracht ze een solo-opname uit (op Harmonia Mundi) gewijd aan Forqueray en zijn liefde voor de Italiaanse vioolsonate. BBC Music Magazine beoordeelde dit schijfje als 'onweerstaanbaar' en vergeleek de artistieke vrijheid met die van Jacqueline du Pré, en Franse recensenten waren niet minder lovend: 'bij vlagen verwondert men zich over de pure energie, huivert men bij de strelende frasering, huivert men bij de naakte emotie - maar overal is er dezelfde nauwkeurigheid en consistentie.' Haar album met solo-vioolmuziek van Bach en Abel, uitgebracht in 2022, ontving meerdere onderscheidingen (waaronder een ffff van Télérama, een Diapason d'or van het jaar en een 'Discos Excepcionales' beoordeling van Scherzo) en genoot een enorm succes bij het luisterpubliek. In 2022 ontstond ook het geënsceneerde spektakel Phénix, het resultaat van haar samenwerking met hiphopchoreograaf Mourad Merzouki.

In 2023 was ze de eerste altvioliste die genomineerd werd in de categorie Instrumentale Solisten bij de Victoires de la Musique. Ze weigert de viola da gamba te beperken tot de opslagplaats van een voorbije esthetische traditie. Haar programma's zijn erop gericht het repertoire van haar instrument uit te breiden en te emanciperen, niet alleen door transcripties, maar ook door opdrachten te geven voor hedendaagse werken.

Contacteer Lucile:

Mail