Catalina Vicens

Catalina Vicens KCB
Gastdocent Klavecimbel en Onderzoek

Onderzoek, creativiteit en de wens om te communiceren hebben Catalina Vicens ertoe gebracht een van de meest gevraagde historische klavierartiesten en -docenten van vandaag te worden.

Sinds 2021 is Vicens directeur en curator van de Collectie Tagliavini - Museo San Colombano, Bologna, nadat ze een solo- en onderzoekscarrière heeft gewijd aan de studie van antieke klavierinstrumenten. Ze wordt ook erkend voor haar werk met middeleeuwse en renaissance klavieren, waarbij ze samenwerkt met instrumentenbouwers bij de ontwikkeling van nieuwe prototypes op basis van historische bronnen. Haar werk samen met componisten heeft historische instrumenten een nieuw leven gegeven.

Catalina is gastdocent klavecimbel en onderzoek aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel. Ze werd uitgenodigd als gasthoogleraar Klavecimbel aan het Oberlin Conservatorium en om masterclasses te geven aan het Curtis Institute of Music Philadelphia, de Juilliard School of Music New York, Longy School of Music Cambridge, UC Berkeley en de Flint Antique Harpsichords Collection, alsook in de Conservatoria en Muziekuniversiteiten van Wenen, St Andrews, Berlijn en Essen, en geeft jaarlijks cursussen in Canada, Zweden, Duitsland en Zwitserland. Ze is uitgenodigd als jurylid bij het prestigieuze MA Festival Klavecimbel Concours - Brugge, Jurow International Harpsichord Competition, Mechelen Harpsichord Competition, de Dulwich Historical Keyboard Competition en de Wanda Landowska Competition Poznań.

Vicens heeft lezingen gegeven in musea in Hamburg, München, Vermillion, Edinburgh en aan de universiteiten van Wenen, Indiana, Warwick, Leiden, St Andrews, Berkeley, Rochester, Santiago de Chile en het Collège de France, naast het presenteren van papers op verschillende internationale conferenties.

Vicens studeerde moderne piano aan het Instituto de Música de la P. Universidad Católica de Chile, Klavecimbel aan het Curtis Institute of Music, Musikhochschule Freiburg en de Schola Cantorum Basiliensis en middeleeuwse klavieren in deze laatste, en hedendaagse muziekuitvoering aan de Musik Akademie Basel. Ze is doctorandus aan de Universiteit Leiden / Orpheus Instituut Gent. Als directeur van Servir Antico wil ze onderzoek, historische uitvoering en maatschappelijk engagement combineren. 

Contacteer Catalina:

E-mail