Onderzoeksdag
Met deze eerste onderzoeksdag van de Educatieve Opleidingen willen we de eigen studenten, alumni van de opleiding en potentiële toekomstige studenten inspireren met de veelsoortige mogelijkheden binnen het artistiek-pedagogisch onderzoek. Niet zonder enige trots presenteren we twee sprekers die toonaangevend onderzoek hebben verricht in hun domein. Zij bieden een persoonlijke inkijk in hun eigen onderzoek en de maatschappelijke drijfveren en impact ervan. De huidige studenten verzamelen vervolgens voor een Pitch to Peer-sessie waarin de eerste ideeën voor de artistiek-pedagogische masterproef worden voorgesteld en afgetoetst.
Programma
9u30: onthaal met koffie/thee
10u-12u: Key note speaker
- Prof. dr. G. Biesta komt vertellen over zijn boek ‘Door kunst onderwezen willen worden’. In dit boek schetst Gert Biesta een nieuwe benadering van hedendaagse kunsteducatie door te laten zien welke unieke mogelijkheden de kunsten bieden om in dialoog te gaan met de wereld. Hij beschrijft kunsteducatie als een proces van tonen, waarbij de docent/leerkracht de student/leerling aanwijst wat er in de wereld goed, belangrijk of betekenisvol kan zijn om aandacht aan te besteden.
12u-13u: middagpauze
13u-14u30: Erik Schrooten (Kunstig competent)
- Erik Schrooten is gitarist, kunstenaar-leraar en ontwikkelaar van het raamleerplan Kunstig Competent dat momenteel het meest gehanteerde raamleerplan is binnen het Vlaamse Deeltijds Kunstonderwijs. Hij vertelt ons in een interactieve presentatie over de totstandkoming van dit raamleerplan en daagt ons als kunstenaar-leraar uit om vanuit een onderzoekende houding en ieders eigenheid tot een persoonlijke praktijk binnen het nieuwe leerplan te komen.
14u30-15u: pauze
15u-16u30: Rondetafelgesprekken (pitch to peer)
- Zit samen met studenten uit de educatieve opleidingen in de Kunsten. Bespreek onderzoeksvoorstellen en onderzoeksvragen, feedback en brainstorm in intervisie.