Digitale technologieën voor het onderwijs zijn een gebied van belangrijke innovatie in alle sectoren van het hoger onderwijs. In het muzikale hoger onderwijs wordt deze vooruitgang echter belemmerd door de uitdagingen van het ontwikkelen van praktische instrumentale en vocale training.
Deze uitdagingen zijn vooral duidelijk in het geval van ensembles of kamermuziek, waar meerdere uitvoerders samen moeten spelen of zingen. In tegenstelling tot colleges of discussies, waar docenten en studenten verbaal met elkaar kunnen communiceren, vereist het samen spelen van muziek een nauwkeurige coördinatie, waardoor het moeilijk aan te passen is aan digitale en online platforms. De ontwikkeling van digitale lesmethoden op dit gebied verloopt dan ook traag. Toch zijn er veelbelovende technologische oplossingen in opkomst, en het is essentieel om deze te testen in academische omgevingen om te evalueren hoe effectief ze voldoen aan de behoeften van het hoger onderwijs.
Deze studie is methodologisch, technologisch en organisatorisch van aard. Het doel is om de huidige technische mogelijkheden en hun praktische toepassingen te beoordelen, wat moet leiden tot de creatie van een geïntegreerd digitaal onderwijsmodel dat is afgestemd op de specifieke behoeften van kamermuziekonderwijs op het niveau van het hoger onderwijs. In deze context verkent het Erasmus+ project In Media Stat Virtus de toepassingen en beperkingen van afstandsonderwijs in het hoger muziekonderwijs.
In deze presentatie willen we de eindresultaten delen van een uitgebreid onderzoeksproces,het presenteren van praktische oplossingen voor muziekonderwijs op afstand en de muziekpraktijk. We richten ons op verschillende benaderingen, software en onderwijsmethoden.
Virtual Stage en In Media Stat Virtus zijn projecten die ondersteund worden door de Europese Commissie.