Muziektheorie/schriftuur
Opleidingsfolder
Jan D'haene
Jan D’haene (°1957) was sinds maart 2021 aangesteld als directeur ad interim van het Koninklijk Conservatorium Brussel (KCB). Hij is al sinds 1980 verbonden aan het conservatorium, eerst als docent ‘Geschreven Harmonie’ en vanaf 1996 als docent ‘Muziekschriftuur – Contrapunt & Fuga’.
Bovendien was hij projectleider van tal van Europese projecten, zoals het Harmos Project (European Multilingual Digital Data Collection for Multimedia Content in Music Heritage), het Variazioni project (Collaborative Authoring of Localized Cultural Heritage Contents) en het Euroclassical Project (European network to promote classical music and build bridges between talented young musicians).
Hij is eveneens lid van de Raad van Toezicht van de Associazione Mozart Italia.
Contacteer Jan:
Wouter Lenaerts
WOUTER LENAERTS (°1981) wordt beschouwd als een van de meest veelzijdige muzikanten van zijn generatie. Als componist, dirigent en pianist onderscheidt hij zich op tal van muzikale domeinen die elkaar vanuit verschillende invalshoeken verruimen en resulteren in een verregaande muzikale beleving. In zijn artistieke visie streeft hij naar een verrijkende kruisbestuiving tussen het scheppen en creëren van muziek.
Als componist is Wouter vooral bekend om zijn kleurrijke, natuurlijke en expressieve compositiestijl. Zijn werken worden intussen uitgevoerd in alle landen van Europa, de Verenigde Staten, Latijns Amerika en Japan door orkesten als het Nationaal Orkest van Litouwen (Vilnius), Kauno Miesto Sinfoninis Orkestras (Kaunas), Baltic Philharmonic Orchestra (Gdansk), National Philharmonic Orchestra (Lviv), Osaka Municipal Symphonic Wind Orchestra (Osaka), Rundfunk Blasorchester (Leipzig), de Koninklijke Muziekkapellen van de Belgische Gidsen en de Luchtmacht (Brussel), de Koninklijke Militaire Kapel Johan Willem Friso (Assen), alsook door bekende solisten als Anneleen Lenaerts, Joana Daunyte, Marina Piccinini, Daniela Koch, Aldo Baerten, Karel Schoofs, Dionysis Grammenos, Norbert Nozy,…
Wouter is de bezieler en artistiek leider van symphoniaASSAI, een professioneel symfonisch orkest in Limburg met residentie in Hasselt.
Als dirigent werkte hij ook samen met het Filharmonisch Orkest van Bosnië-Herzegovina (Sarajevo), Norwegian Youth Chamber Music Festival (Stavanger), Kauno Miesto Sinfoninis Orkestras (Kaunas), Koninklijke Muziekkapellen van de Belgische Gidsen en de Luchtmacht (Brussel), Koninklijke Harmonie (Thorn), alsook met bekende solisten als Anneleen Lenaerts, Stephan Koncz, Torleif Thedéen, Liza Ferschtman, Lars Anders Tomter, Raymond Curfs, Nandor Szederkenyi, Jonas Bylund, Francis Orval, Stéphane Labeyrie, Karel Schoofs, Roeland Hendrikx,…
Wouter studeerde aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel en behaalde er 5 Masterdiploma’s; voor Piano (2004), Muziekschriftuur (2004), HaFaBra-directie (2006), Compositie (2007) en Symfonische Directie (2008), in de klassen van Boyan Vodenitcharov, Rafael D’Haene, Ann Kuppens, Kristin De Smedt, Nobert Nozy, Silveer Van den Broeck en Ronald Zollman.
Sinds 2004 doceert Wouter Schriftuur en Partituurstudie voor dirigenten aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel.
Tussen 2020 en 2022 was hij ook werkzaam als leraar Directie en Schriftuur aan de Musica Mundi School in Waterloo.
Contacteer Wouter:
Sofie Vanherle
Sofie Vanherle studeerde aan het Koninklijk Conservatorium Brussel en het Conservatoire Royal de Musique de Bruxelles. Ze behaalde er onder andere Eerste Prijzen piano, kamermuziek muziekgeschiedenis, geschreven en praktische harmonie, een Hoger Diploma en een Meestergraad klavecimbel en een Master Schriftuur.
Sedert 2005 is Sofie Vanherle verbonden aan het Koninklijk Conservatorium Brussel, eerst als klavecinist begeleider en vervolgens als docent harmonie en onderzoeker.
Daarnaast geeft ze ook les aan de academies van Tielt en Wemmel, en is ze af en toe actief als freelance klavierspeler in repertoire dat strekt van de Ars Antiqua en Ars Nova tot Gerschwin en Piazzolla.
Contacteer Sofie:
Maarten Vandenbemden
Maarten Vandenbemden (1994) wordt geboren in een huis vol gitaren en krijgt zijn eerste gitaarlessen van zijn vader. Dertien jaar later leidt zijn weg naar de klas van Antigoni Goni aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel waar hij “summa cum laude” de masters gitaar en muziekschriftuur behaalt.
Als solist en met verscheidene orkesten speelde hij onder meer in Bozar (Brussel) en het koninklijk paleis van Caserta, en van Jordanië tot China.
Vanuit een bijzondere voorliefde voor kamermuziek speelt hij regelmatig samen met sopranen Noémie Schellens en Kelly Poukens, met celliste Ann Van Hecke en in de kleurrijke bezetting van twee tenoren en twee gitaren als “Los Reyes de la Baraja”.
Sinds 2018 is Maarten het vierde lid van het Four Aces gitaarkwartet, waarmee hij in 2022 na het eerdere Tabula Rasa een tweede album opneemt, volledig gewijd aan Belgische muziek.
Met pianiste Saskia Van Herzeele vormt hij duo Adentro, dat in 2018 finalist is van Supernova en winnaar van de Kamermuziekprijs op het Twents Gitaarfestival (NL). Hun eerste CD “Once upon a time” verscheen in december bij Etcetera en werd in 2019 verkozen tot een van de 10 favoriete albums van het jaar door het Amerikaanse Classical Guitar Magazine. Met dank aan Beeldenstorm vzw komt eind 2021 hun tweede album uit. “Paris. Les années folles” is volledig gewijd aan de muziek uit de vorige jaren ‘20.
Maarten is docent toegepaste- en geschreven harmonie en coördinator van het domein muziek in de Educatieve Master aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel, en docent klassieke gitaar aan het Conservatorium van Gent. Sinds 2016 is Maarten bovendien actief betrokken bij the Volterra Project , een innovatieve zomercursus voor gitaar, en bij Music Projects for Brussels, een organisatie die Brusselse kinderen, patiënten en gedetineerden in contact brengt met klassieke muziek.
Contacteer Maarten: