Compositie
Opleidingsfolder
Michelino Bisceglia
Michelino Bisceglia is al meer dan drie decennia actief in de muzikale sector. Zijn werk wordt erkend en gevierd op verschillende internationale evenementen en festivals.
Bisceglia's werk als filmcomponist begon later in zijn carrière, sindsdien heeft hij soundtracks gecomponeerd voor talloze speelfilms die zijn vertoond op prestigieuze festivals zoals het Cannes Film Festival en het Venice International Film Festival. Hij componeerde voor de 10-delige serie "Thieves of the Wood", die in 2020 wereldwijd werd uitgebracht op Netflix. Daarnaast heeft Bisceglia muziek gecomponeerd voor verschillende tentoonstellingen, waaronder de zeer geprezen "Claude Monet Immersive Experience". Hij heeft verschillende prijzen gewonnen voor zijn werk in filmmuziek, waaronder de World Soundtrack Award Public Choice in 2014 voor zijn werk aan de film "Marina" geregisseerd door Stijn Coninx. In 2022 mocht hij opnieuw een nomminatie in ontvangst nemen voor de World Soundtrack Award 2022 voor zijn soundtrack van de Canadese-Britse animatiedrama "Charlotte", met Keira Knightly in de hoofdrol. Zijn recenste nominatie was ditmaal voor "Breakthrough composer of the Year" van de International Film Music Critics Association - IFMCA.
Bisceglia heeft samengewerkt met enkele van 's werelds toonaangevende orkesten, waaronder het Brussels Philharmonic, Orquestra Sinfónica do Porto Casa da Música, Hungarian Studio Orchestra, Galaxy Studio Orchestra en The Japan Symfonia. Hij heeft verschillende albums uitgebracht met zijn eigen composities, waaronder "Orchestral Works 1", met het zeer geprezen Brussels Chamber Orchestra, de hobo-solist Piet Van Bockstal en het AMK-koor. Bisceglia heeft net een nieuw concerto voor trompet en orkest gerealiseerd en zal de soundtrack componeren voor de aankomende film "Sleep" van de Nederlandse regisseur Jan-Willem van Ewijk.
Bisceglia's muzikale talent reikt verder dan film- en orkestmuziek, hij staat ook bekend als een zeer bekwame jazzpianist. Hij heeft gewerkt met o.a. Dewey Redman, Randy Brecker, Bob Mintzer, Toots Thielemans.
Daarbovenop nam hij tientallen platen op voor gerenommeerde labels als RCA Victor, Enja Records, Prova Records en Blue Note. Bisceglia heeft opgetreden op verschillende internationale jazzfestivals met zijn eigen jazztrio en heeft zichzelf ontwikkeld als een veelzijdige en bekwaam musicus.
Voor meer informatie, raadpleeg de website van Michelino Bisceglia: http://www.michelinobisceglia.com/
Aarzel niet om contact te nemen met Michelino Bisceglia: michelino.bisceglia@ehb.be
Jurgen De Pillecyn
Jurgen De Pillecyn (°1965) studeerde in 1986 af aan het Koninklijk Conservatorium Brussel waar hij verschillende eerste prijzen behaalde (fuga 1989). In 2000 rondde hij zijn studies af met zowel een Master in Muziekschriftuur als in Compositie (bij Rafaël D'Haene). Naast zijn studies aan het Conservatorium studeerde hij Muziekwetenschappen aan de KUL waarvoor hij een eindwerk maakte over de invloed van Schumann op Brahms. Sinds 1989 doceert hij aan KCB (Muziekschriftuur en Compositie) en aan de Academie van Schaarbeek (Muziekgeschiedenis).
Zijn composities worden regelmatig uitgevoerd in binnen- en buitenland en bestrijken alle genres : liederen (in het Nederlands, Frans, Duits), kamermuziek (waaronder 3 strijkkwartetten en een sextuor), orkestmuziek (ook een concerto voor klarinet) , muziek voor solo-instrumenten, koor. In 2018 werd zijn Oratorium Brieven uit de ziel bij verschillende gelegenheden uitgevoerd in België en de Verenigde Staten. Hij gaf masterclasses aan verschillende hogescholen en universiteiten in Italië en de VS.
De Pillecyn is lid van het Robert Schumann Gesellschaft Düsseldorf en Alumnus van de Académie Royale de Belgique.
Contacteer Jurgen:
Peter Swinnen
Peter Swinnen werd op 31 januari 1965 in Lier geboren. Van 1983 tot 1992 studeerde hij aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel, waar hij onder andere eerste prijzen haalde voor muziekgeschiedenis, cello, kamermuziek, compositie en praktische harmonie. Hij werd gegradueerde van de Muziekkapel Koningin Elisabeth in Waterloo na studies bij André Laporte gedurende de jaren 1989 tot 1992. In 1993 volgde hij master classes bij Michael Finnissy en vijf jaar later bij Brian Ferneyhough. Verder behaalde Swinnen in 2009 het Doctoraat in de Kunsten aan de Vrije Universiteit Brussel.
Van 1990 tot 1997 gaf hij celloles in verschillende muziekscholen en sinds 1992 doceert hij ook analyse in het Koninklijk Conservatorium in Brussel. In 2002 en 2004 kwamen daar ook respectievelijk Muziektechnologie en Compositie bij. Hij werkte ook van 1997 tot 2004 aan de Katholieke Universiteit Leuven voor het gehoortrainingsprogramma UniSono. Tussen 2004 en 2015 werkte Swinnen aan een project rond partituuranalyse, in samenwerking met het Koninklijk Conservatorium van Brussel en de afdeling Wiskunde van de Vrije Universiteit Brussel. Daarnaast werkte hij tot 2008 freelance voor de VRT en wordt hij regelmatig aangezocht om bij verschillende ensembles de Live Electronics te verzorgen en ook als klankregisseur voor CD-opnamen. Van 2008 tot 2017 was Swinnen directeur van het Koninklijk Conservatorium Brussel. In 2021 werd hij opleidingshoofd muziek van het Koninklijk Conservatorium Brussel.
Voor zijn complete oeuvre werd hem de Prijs CERA – Jeugd en Muziek Vlaanderen 1991 toegekend en zijn opera The petrifying Blue kreeg de Provinciale Prijs voor Muziekcompositie 1992 van de provincie Antwerpen. Hij schreef ook muziek voor de BRTN-film Andres, een realisatie van Dirk Greyspeirt met choreografie van José Besprosvany, die de Premio Choreografo Elettronico 1993 en twee jaar later de 34ste Prijs Bert Leysen won. Voor zijn stuk Quar’l kreeg Peter Swinnen in 1997 de “Prix de Musique Contemporaine uit Québec. Tweemaal won hij de Nationale Wedstrijd Compositie van de Koningin Elisabethwedstrijd: in 1997 met Canzone en in 2001 met Ciaccona. In 2005 kende de Koninklijke Vlaamse Academie voor Wetenschappen en Kunsten hem de prijs Laureaat van de Klasse Kunsten toe.
Neem contact op met Peter:
Annelies Van Parys
Annelies Van Parys (°1975) is één van de meest toonaangevende componisten in België. Ze schrijft solo en kamermuziek werk evenals grote orkestrale composities. Haar voorliefde ligt bij het muziektheater. Sinds 2007, als componist in residentie bij Muziektheater Transparant, schreef ze heel wat muziektheatrale werken. Zo waren er opmerkelijke voorstellingen RUHE, An Oresteïa en Private View, haar eerste opera die maar liefst 4 prijzen won, ondermeer de Fedora-Rolf Liebermann Prize. Samen met Gaea Schoeters, schreef ze de opera USHER, op vraag van de Staatsoper Berlin en Folkoperan Stockholm waar de voorstelling te zien was in respectievelijk 2018 en 2019 met zelfs een herneming in Berlijn in 2020. De opera werd genomineerd voor de prestigieuze Opera Awards. Ze kreeg ook heel veel lof voor haar groot A War Requiem voor het Nationaal Orkest van België en Collegium Vocale Ghent met Sophie Karthauser en Thomas Bauer als solisten en Hugh Wolff als dirigent, dat de officiële herdenking van WOI afsloot. Haar recentste orkestwerk is ontstaan op vraag van het Koninklijk Concertgebouworkest Amsterdam en ging in premiere in januari 2021 onder de leiding van Matthias Pintscher.
Meer informatie: www.anneliesvanparys.be
Contacteer Annelies: