Barokviool
Opleidingsfolder
Ryo Terakado
Ryo Terakado werd geboren in 1961 in Santa Cruz, Bolivia. Hij begon op 4-jarige leeftijd viool te spelen en won de 2e prijs in de All Japan Youth Musical Competition toen hij 14 was. Ryo studeerde viool, kamermuziek en directie aan de Toho Gakuen School of Music. In 1983 won hij de derde prijs in de All Japan Music Competition. Toen hij afstudeerde aan Toho Gakuen, werd hij uitgenodigd om concertmeester te worden van het Tokyo Philharmonic Orchestra, een positie die hij twee jaar bekleedde.
Ondertussen was Ryo's interesse in barokmuziek al enige tijd groeiende: op 19-jarige leeftijd begon hij zichzelf barokviool te leren en in 1985 verhuisde hij naar Nederland om het instrument te studeren aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag onder leiding van Sigiswald Kuijken, waar hij in 1989 zijn solistendiploma behaalde.
Sinds 1987 trad hij op als concertmeester bij barokorkesten in Europa en Japan, waaronder La Petite Bande, Les Arts Florissants, La Chapelle Royale, Collegium Vocale Gent en het Tokyo Bach Mozart Orchestra; met deze orkesten trad hij regelmatig op om concerten uit te voeren van componisten als Bach, Vivaldi en Mozart. Ryo is ook de huidige concertmeester van het Bach Collegium Japan, en wordt regelmatig uitgenodigd in Italië, Polen, Frankrijk en Australië als solist. Sinds 1994 is hij een van de hoofdrolspelers in het Hokutopia International Music Festival in Tokio, waar hij zijn debuut maakte als dirigent. Zijn repertoire als dirigent omvat opera's van Monteverdi, Purcell, Rameau, Gluck, Haydn en Mozart.
Ryo is docent aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag (Nederland), is Artist in Residence aan het Koninklijk Conservatorium Brussel en doceert aan zijn alma mater, Toho Gakuen School of Music (Japan). Hij geeft regelmatig les aan de Yonsei Universiteit in Seoul en treedt op tijdens concerten in Korea.
Zijn discografie is te vinden op de labels Ricercar (België), Accent (Duitsland) BIS (Zweden) en Denon (Japan).
Contacteer Ryo:
Joanna Huszcza
Violiste Joanna Huszcza is een gepassioneerd kamermusicus, concertmeester en solist, die regelmatig optreedt op een aantal van de bekendste podia en festivals. Ze is afkomstig uit Warschau en woont momenteel in Brussel. Ze voltooide haar masterdiploma aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag in Nederland onder de begeleiding van Enrico Gatti. Gedurende haar studie en professionele carrière heeft ze samengewerkt met enkele van de meest inspirerende persoonlijkheden en pioniers in de wereld van de Oude Muziek en de historische uitvoeringspraktijk zoals Philippe Herreweghe, Ton Koopman, Marcel Ponseele, Marco Beasley, Enrico Gatti, Philippe Pierlot en Skip Sempe. Ook toerde ze uitgebreid met onder meer Collegium Vocale Gent, Ricercar Consort, De Nederlandse Bachevereniging en Ensemble Aurora.
Deze ervaringen hebben haar ertoe aangezet om haar eigen antwoorden te zoeken en hebben haar geleid tot het vinden van een eigen muzikale context. Ze heeft een bijzondere belangstelling ontwikkeld voor het vocale aspect van het vioolspel als een van de belangrijkste middelen om met haar publiek te communiceren. Ook op andere instrumenten van de vioolfamilie, zoals altviool, violino piccolo en viola d'amore, treedt ze graag op. Kort na haar afstuderen werd Joanna uitgenodigd om een vioolles te geven aan de afdeling Oude Muziek van de Muziekacademie in Łódź, Polen. Later werd ze benoemd tot assistente van de vioolklas van Mira Glodeanu aan het Conservatoire Royal de Bruxelles, waar ze sinds 2015 regelmatig lesgeeft. Tegelijkertijd coacht ze op talrijke masterclasses in Europa, Azië en Zuid-Amerika.
Ze werd regelmatig uitgenodigd om orkesten te leiden zoals Il Gardellino, Les Agremens, Les Muffatti, Toujours Mozart Festival Orchestra, Cappella Cracoviensis, Köllner Academie, Luthers Bach Ensemble en Geneva Camerata. Hoe toegewijd Joanna ook is aan de historische uitvoeringspraktijken, laat ze zich vaak inspireren door een vruchtbare uitwisseling van ideeën die ze op het podium deelt met haar collega's uit verschillende disciplines zoals jazz, hedendaagse, populaire en wereldmuziek en hedendaagse dans. Naast liveoptredens is ze te horen op labels als Alpha, Glossa, Naïve, Arcana en Glossa, Ramée, Et'Cetera, Passacaille, Sony en Deutche Grammophon.
Haar viool werd in 1689 in Amsterdam gemaakt door Hendrick Jacobs en werd nauwkeurig gerestaureerd tot originele speelconditie dankzij Philippe Poissonniez.
Neem contact op met Joanna Huszcza: