Peter Swinnen. Les Nymphéas digitales
Granulaire synthese is reeds geruime tijd bekend, zowel in audio- als videotoepassingen. In dit project willen we onderzoeken of granulaire technieken, het denken in partikels, swarms en waves in plaats van individuele parameters, kunnen helpen om nog meer zintuigen te activeren bij het creëren en bespelen van immersieve ruimtes —waar klank en beeld een totaalervaring oproepen— en zo de deur openen voor nieuwe immersieve ervaringen voor het publiek. Met behulp van technieken uit de quantumfysica en de artificiële intelligentie —waarvoor wordt samenwerkt met experimenteel fysicus Jan Eysermans (CERN) en specialist neurale netwerken Frederik De Bleser— wil dit onderzoek niet alleen een compositorisch model ontwerpen dat toelaat immersieve ruimtes te creëren, maar ook tools ontwikkelen die podiumkunstenaars moeten toelaten met deze ruimtes te interageren in de context van een artistieke performance. Niet alleen zullen deze modellen en tools in workshops met studenten van het Koninklijk Conservatorium Antwerpen, Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen en Koninklijk Conservatorium Brussel getest en gevalideerd worden, ze zullen doorheen het onderzoek ook toegepast worden in een aantal performances i.s.m. ChampdAction en HERMESensemble onder de overkoepelende titel “Les Nymphéas digitales,” met als apotheose een grote immersieve installatie met 3D visuals, klank en musici in de loop van najaar 2023.
Compositie & Schriftuur
De onderzoeksgroep Compositie en Schriftuur is even divers als haar onderzoekers: componisten en creërende musici nemen hun eigen muzikale taal van binnenuit onder de loep. Evenzeer exploreren ze op artistieke wijze de muzikale taal van hun voorgangers. Vanuit hun eigen artistieke praktijk onderzoeken ze de elementen waaruit de muziek is opgebouwd, maar doen dit natuurlijk niet in een vacuum. De onderzoeksvragen komen voort uit hun eigen praktijk, en raken aan problemen of uitdagingen wat betreft uitvoeringspraktijk. Deze kunnen zeer divers zijn: nieuwe technologieën scheppen nieuwe mogelijkheden en nieuwe muziekvormen, die kunnen worden onderzocht en vereenvoudigd of verfijnd.
Samenwerkingen van allerlei aard leiden tot nieuwe paden met nieuwe uitdagingen voor de muzikale taal en ook nieuwe analysemodellen kunnen nieuwe vormen van betekenisoverdracht en creatie genereren. Wat al deze onderzoeken met elkaar gemeen hebben, is dat makers binnen hun eigen of een andere muzikale taal en/of praktijk op zoek gaan naar een verrijking van hun techniek. Op micro-gebied, binnen hun eigen klankwereld, of op grotere schaal, binnen dramaturgische structuren of muzikale mengvormen. Met een grote nieuwsgierigheid onderzoekend, maar evenzeer met een artistieke missie: de creatie die in dialoog treedt met een publiek.