Giacomo Danese doceert Harmonie en Muziekanalyse aan het Staatsconservatorium Luigi Cherubini in Florence. Na muziekstudies in Italië (Piano Diploma 1993, Compositie Diploma 2000) en academische studies aan de Humboldt Universität zu Berlin (bij Hermann Danuser) en de Universiteit van Roma Tre (Doctoraat in de Filosofie bij Elio Matassi), was hij docent aan de Italiaanse Conservatoria van Cosenza, Milaan, Pescara, en Turijn.
In 2008 was hij gastprofessor aan het Conservatorio Superior de Música "A. Piazzolla" van Buenos Aires, in 2010-2011 Gastwissenschaftler voor een onderzoeksproject gesponsord door het Staatliches Institut für Musikforschung in Berlijn, en vanaf 2019 gastprofessor aan het Koninklijk Conservatorium Brussel.
Zijn publicaties over Adorno's muziek en esthetiek omvatten: Theodor Wiesengrund Adorno. Il compositore dialettico (Rubbettino, 2008), Die Klavierlieder Theodor W. Adornos im Kontext der Wiener Schule (Rubbettino, 2012), Theodor Wiesengrund-Adornos Klavierlieder op. 3. Echos eines Wiener Abends für "Zeitgenössische Musik" [In G. Geml & H.-G. Lie (Eds.), Durchaus rhapsodisch, J. B. Metzler, 2017].